ایجاد شرایط مناسب برای تولید ملکه

اعمال مدیریت صحیح در استفاده از پتانسیل‌های محیط از مهمترین عوامل موفقیت زنبورداران است، زیرا زنبورهای عسل وابستگی شدید به محیط دارند. اگر زنبورداران بتوانند از مناطق گوناگون به موقع و در زمان مناسب استفاده نمایند، می‌توانند محیط مناسب را برای کلنی‌ها تامین کنند و درصد موفقیت خود را از افزایش دهند.
با وجود دقت فراوان در تامین شرایط محیطی، تشخیص مشکلات و کمبودهای زنبورستان و رفع به موقع آنها در کلنی‌های زنبور عسل، می‌تواند از ایجاد شرایط نامطلوب جلوگیری کرده و در واقع در شرایط خاص به طور مصنوعی، کلنی‌ها را به شرایط مناسب برساند.
در مدیریت کلنی‌های پوشش پرورش ملکه معمولا کلنی‌های پدری، مادری، پرستار، شروع‌کننده و خاتمه‌دهنده با تغذیه تحریکی و رساندن شهد کافی به طور مصنوعی، در شرایط مطلوب قرار می‌گیرند تا بتوانند به وظایف خود عمل نمایند.
تغذیه تحریکی با مکمل های پروتئینی در شروع عملیات پرورش ملکه و نیز انتقال قاب‌های گرده به داخل کلنی‌های شروع‌کننده و جفت‌گیری می‌تواند در تامین گرده لازم و تولید ژله رویال کافی و ایجاد شرایط مطلوب کمک نماید.
بنابراین عملیات پرورش ملکه، در کنار مدیریت صحیح در انتخاب محل‌های مناسب و پرگل و گیاه مورد نیاز زنبور عسل، مدیریت کلنی‌های تحت پوشش از نظر جمعیت کلنی، وضعیت غذا و شرایط داخل کندو اجتناب ناپذیر است.

 

    

منبع : پرورش ملکه زنبور عسل ( دکتر غلامحسین طهماسبی )